Jag - En raggsocka

Alla inlägg den 4 oktober 2009

Av Rauğur - 4 oktober 2009 10:30

Nu bands jag upp igen i stallgången och denna gång lade min matte ett "sk schabrak" på mig. Hon drog det från halsen och bak mot min rygg, sedan lät hon det ligga där medan hon hämtade en sk "syntetsadel" som hon då lade ovanpå det där "Schabraket". Sedan gick hon runt till andra sidan och plockade bort något från sadeln (Liz pratade om "stigbyglar och stigläder" och du vet ju säkert vad det är för ngt, men inte jag).

Matte rättade till schabraket och sadeln och sedan gick hon tillbaka till den första sidan och gjorde likadant. Efter en stund kände jag hur hon spände fast sadeln runt min mage, men mycket löst, och sedan fick jag stå så en stund innan hon spände lite fråna andra hållet. Nu kändes det att jag hade en gjord runt magen, även om det inte direkt var otäckt så kändes det obehagligt ändå så lite spänd blev jag nog. Då ledde Liz iväg med mig utmed stallgången och gick några gånger fram och tillbaka, inget särskilt hände så jag slappnade av. Då spände matte ännu ngt hål på sadeln och det bekymrade mig ju inte alls just för tillfället. Jag fick ju ngt nytt i munnen nu, ngt som ni kallar "havre". Oavsett vad det hette så var det gott och jag ville ha mer. Men se det fick jag inte, inte just då. Så gick vi ut alla 3 i paddocken (ja räkna kan jag faktiskt) och jag fick på nytt börja röra mig i skritt och halt runt Liz som stod i mitten. Matte hon "fotade" hon !

När jag stannade nästa gång spände matte gjorden ytterligare lite och jag bara tänkte jaha, och fick lite mer havre - MUMS. Nu fick jag "skritta", "trava" och "skritta" igen och däremellan göra "halt".

Men nu kunde jag ju det här så jag passade på att busa lite. Då skrattade både Matte och Liz åt mig. Jag fortsatte busa lite och sen "uppförde" jag mig ett tag, innan jag "busade igen". Bocksprång nej varför skulle jag, nej det blev lite ruska på huvudet, hoppa något litet språng i luften och ruska på huvudet igen. Nu ska vi dock inte göra så stor sak av det. Jag gjorde ju bara vad jag kunde och ibland måste jag ju muntra upp mig lite med bus. Det tycktes ju roa Matte och Liz - eller hur ?

När jag slappande av, sänkte huvudet och frustade så fortsatte Liz bara en lite stund till, sedan fick jag "sakta av" och följa med in i stallet. Där stod mina kompisar och nyfiket väntade på att få höra vad jag gjort. Men det får bli en annan historia. Jag blev av med sadel och träns och fick grimman av mig. I min box väntade min lunch. När den var uppäten fick jag komma ut i hagen, men under tiden jag åt och lite längre så var det Katlas tur att jobba med Liz, och tydligen med min matte också berättade hon senare för mig. Men det är också en annan historia.

Nu ska jag äta mitt gröna gräs som jag inte har smakat på sedan igår kväll !


     

Av Rauğur - 4 oktober 2009 10:15

Idag fick jag vänta länge i stallet innan jag kom ut. Snart förstod jag varför, matte skulle städa stallet först sedan blev det min tur att arbeta en del.

Jag fick frukost inne i min box och sedan medan jag stod där så rasade det ner en massa gula halm, ja ni vet ju vad det är. Jag kände ju på lukten att det var det som min madrass bestod av. Jag hoppade till lite, men sedan så var det inget mer med det.

Sedan äntligen tog matte ut mig i stallgången och jag bands upp för att först bli borstad och ompysslad. Sedan kom Katlas matte, Liz, med det där som ni döpt till "träns", det som har en metallbit som sätts in i min mun. När det var på så kom det där "repet" som matte använde igår och sattes fast i min grimma som var kvar utanpå det där "tränset". Jag leddes ut och skulle även idag motioneras runt den som stod i mitten, men idag var det inte min matte, nej idag var det Katlas matte - Liz som jag skulle springa och gå runt.

Min matte stod en bit bort i paddocken och tittade på och blixtrade och mixtrade med den där sk "kameran". Det var det hon gjorde idag under det här träningspasset. Liz och hon pratade en del under tiden som jag "arbetades på lina" som det ju så fint också heter. Men jag visste ju nu vad som förväntades av mig och gjorde som Liz bad mig om. Men ibland var hon lite otydlig och flyttade undan för mig när jag kom för nära henne i linan, matte gjorde ju tvärtom igår, hon gick mot mig eller använde pisken för att fösa bort mig från henne.

HMMMMM. Måste fundera lite på det. För övrigt gick det ju bra. Jag galopperade lite och tog faktiskt några töltsteg också. Då fick jag en massa beröm av dem båda. Sedan bad Liz mig att stanna och tog in mig i stallet. Oj redan klart tänkte jag, men jag bedrog mig en del tydligen.


 



  

Ovido - Quiz & Flashcards