Jag - En raggsocka

Alla inlägg under september 2009

Av Rauğur - 30 september 2009 19:00

Idag longerades ja med något som visst kallades för tyglar på oxå. Det var ovanligt och nytt men de var ok. Jag skrittade och travade med bettet i munnen och med tyglarna hängandes lite uppspända på mig de var inget problem de gick bra. Det är lite kul det här faktiskt !

Av Rauğur - 29 september 2009 19:15

Idag blev jag longerad med den där plåtbíten i munnen som visst kallas för bett.

Det funkar bra jag gapar snällt och låter liz stoppa in det i munnen de e kul, för jag får alltid äppelbitar. Fast den är allt fortfarande lite konstig så ibland slår jag med huvudet och ibland går jag där snällt och suger på de. En måste ju testa den !


Av Rauğur - 28 september 2009 19:15

Idag kom matte och hälsade på mig då jag stod och hade det tråkigt i boxen. Hon hade äpplen med sig. De var jättegoda. Hon kliade och gosade med mig en stund innan hon gick till ett av de andra stona från hagen och sadlade henne. Den madamen sa att det nog var dags för lektion eller uteritt så de skulle få jobba ett tag framåt. När de gick ut från stallet stod jag och pratade med Heljar och Vinur, för de kom in strax efteråt. De hade visst fått ngt fnatt i hagen idag och farit runt som jag vte inte vad. De busade, stegrade, sparkade bakut och sprang ikapp och roade sig tydligen ordentligt. Det lät ju skoj. Jag hade velat vara med jag med. Men jag ska se om jag inte kan locka de andra till lite bus en dag.

När de var färdiga med lektionen och kom in i stallet så bara ångade dte om dem. Alla hästarna var våta, dels hade de arbetat hårt och dels hade dte tydligen regnat ordentligt på dem. Tillsammans med de andra fick jag Betfor och Ensilage att äta till kvällen Sedan fick jag komma ut i hagen. De hästar som ridits stannade inne en bra stund efter att jag fått komma ut i hagen.


  

Hej

Av Rauğur - 27 september 2009 16:00

Jag gick jätte snällt in i grimman (som den kallas) idag och sen tog liz in mig.

Hon gav mig något gott och vattnigt smakade sött de var gott. Sen tog hon ut mig gick omkring med mig och longerade mig lite. Sen tog hon in mig i stallet och lät mig smaka på en kall metallbit. Det kallas visst bett. Hon lät den sitta där i min mun och sen så longerade hon mig igen, gick runt med mig och gav mig lite goa äppel bitar och sen tog hon ur den där kalla metallbiten ur min mun. Sen senare kom en man upp till mig, borstade på mig klappade mig m.m Det sa något om att det var min husse. Han ledde sedan ut mig i hagen och det gick ju bra...Han verkade snäll han med.

Av Rauğur - 25 september 2009 20:45

Idag kom min matte tillbaka till stallet flera gånger. Varje gång hon gick förbi hagen så tittade jag upp för att se vad hon tänkte göra. Efter en stund kom hon fram till hagen tillsammans med några andra tvåbeningar. De tog på sk grimmor på några av mina kompisar, och narturligtvis ville jag också vara med så jag kom fram för att se om någon grimma var ämnad för mig. Jajamensan där fanns en. Den fick jag på mig och sedan följdes vi åt ut från hagen jag och 3 kompisar.

Inne i stallet hörde jag en av tjejerna från "sommarhagen" ropa. Katla svarade och jag följde efter. Vi kom in i stallet och fick mat där. Det var en sådan där god betfor som smakar jättegott.

Medan jag stod där och mumsade kom fler hästar in i stallet, bl a två valacker som var väldigt trevliga och som hållt mig sällskap häromdagen.

Efter en stund kom min matte in till mig och tog på mig en grimma. Hon ledde ut mig och ställde mig i stallgången. Sedan började hon borsta på mig och det var jätteskönt. Det kliade ju lite kan man säga, så att hon kliade mig med borsten där jag inte kom åt, det hade jag ju inget emot. Sedan tog hon på mig en lång lina och pratade med en annan "tvåbening" som följde med ut i hagen (paddocken) utanför stallet. Där tog den här andra tvåbeningen, Tess kallad tydligen, tag i ett grimskaft i min grimma och medan min matte stod i mitten, så ledde Tess mig runt min matte en bit ut i lina. Det var ju inte särskilt svårt, men det var lite spännande.

Sedan sa min matte något där inne i mitten och jag stannade för att höra efter bättre. Då kom min matte ut till mig och gav mig en äppelbit. Mumsigt. Sedan fortsatte vi gå, eller rättare sagt jag och Tess gick medan matte stod i mitten och inte gick så mycket. Sedan sa matte samma sak som för en stund sedan, och jag stannde, och fick ett äpple. Nästa gång hon sa samma sak stannade jag utan att tveka och fick ännu en äppelbit och lite gos. Sedan ville de tydligen att jag skulle vända mig åt andra hållet och gå där, så då gjorde jag det. Så fort min matte gjorde en antydan till det där ljudet som betydde att jag skulle få ett äpple, så stannde jag. Då fick jag äpple och mera gos. Så höll vi på ett tag.

Sedan lämnade Tess över mig helt till min matte och matte och jag gick en ny promenad ner mot "hagen där han med de mörka ögonen gick". Men idag såg jag inte till honom. Lite besviken ska det väl erkännas att jag blev, men det gick ju an ändå. Min matte och jag gick en lite längre bit idag. Men när vi var på väg tillbaka till stallet så kom "han med de mörka ögonen" travandes upp till oss i sin hage. Kunde inte hjälpa att jag hoppade till lite granna. Även idag hummade han och jag med varandra. Han undrade vad vi gjorde och jag sa bara att vi går lite. Sedan gick matte och jag hemåt, lite sprang vi också och jag "töltade", ja så sa min matte i alla fall. Inne i stallet ställdes jag åter upp i stallgången och matte började borsta på mig.

Hon dröjde sig kvar en stund vid mitt ena bakben, det vänstra, sedan talade hon lite lågt till Tess, som var kvar i stallet. Hon visade henne ett sår jag hade på benet, det var ingen stor grej tyckte jag, men matte ville tvätta det och Tess ville rensa bort skorpan så att det läktes bättre. Inte gjorde det mig något för det kändes knappt och gjorde inte ont. Det bara killades lite. Sedan tvättade matte såret, och det var lite kallt det hon tvättade med, men det gjorde inte ont, så jag lät henne hållas. Hon gnuggade lite på såret också med bomull och sådant där kallt, men inte heller det gjorde mig något. Sen fick jag komma in i boxen och äta mer betfor och lite fler äpplen. Efter en stund fick jag även sk ensilgae. Det smakade jättebra. Inte var det så dumt att vara inne precis, här serverades ju en massa mat.

Medan jag åt tog matte ut ett av stona från sommarhagen. Hon skulle visst rida henne tillsammans med Tess. Medan de var ute stod jag i godan ro och åt upp min mat. När de kom hem var de alla svettiga och de hade visst busat ute idag sa stoet från sommarhagen till mig. De hade haft kul.

Sedan försvann alla tvåbeningar från stallet och vi som var inne slumrade till lite.

Efter en bra stund kom de tillbaka och då fick vi komma ut i vår hage. Jag först. Sedan gick matte och en som visst hette Nicka och hämtade de andra. Men vid grinden hade de lite struligt en stund, för Katla blev rädd för något och ville inte gå in. Kanske var det för den stora vattenpussen som blivit innanför grinden till vår hage.

Tydligen hade någon fyllt på vårt vattenkar, men glömt stänga av vattnet, så det rann ju över och blev en vattenpöl. Men jag tyckte nog Katla var lite larvig jag. Det är väl inget farligt att bli lite våt om fötterna. Har hon aldrig gått i våta hagar hon ? Jodå sa hon det hade hon, men hon gillad einte att bli smutsig om fötterna. Fjolligt tyckte nog jag. För jag brydde mig inte om lite vatten.

När vi alla äntligen var samlade i hagen så fick vi lite fler äpplen. Mumsigt. Det är visst säsong för dem tror jag.

Natti Natti !

Av Rauğur - 24 september 2009 19:15

Idag kom "min matte" till stallet. Jag hörde henne på långt håll och spetsade öronen ! Jag kunde inte se henne, för jag var nämligen inne i stallet i en mysig box med en massa kompisar bredvid mig.

Tills dess att jag hörde min matte utanför så stod jag bara och "relaxade" lite och småsnackade när andan föll på med grannen bredvid. Men när jag hörde "min matte" började det pirra lite och jag måste bara gnägga åt henne. Hon kom genast in till min box och "pussade på mig", eiou, det kittlades. Sen återgick jag till att äta resten av maten som fanns i min box. Inte så tokigt alls.

Min matte kom och tog på mig grimman en stund därefter, och sedan gick hon ut med mig.

Jag trodde vi skulle gå tillbaka till hagen, och ville inte följa med dit för mina kompisar var ju inomhus. Men så smackade min matte lite på mig - vad var det som doftade så gott ? Ett äpple förstås. Hon ville ge mig ett äpple ju, så naturligtvis kom jag till henne. Sen fortsatte vi gå och jag förstod att vi inte skulle gå till hagen, vi gick åt "fel" håll.

Men där borta rörde sig flera hästar och dem ville jag ju gärna få titta närmare på. Så jag följde med.

Medan vi gick så kom gänget med hästar springande i en hage där nedanför oss, och i täten kom en hingst, det både syntes, kändes och hördes ! Han gnäggade lite åt mig, men jag är ju lite blyg så jag svarade inte direkt.

Så ropade han lite frågande på mig igen, och jag lyfte upp huvudet och började sträcka på mig för att se bättre. Nu tog nyfikenheten överhand och jag fick lite bråttom fram en bit närmare hans hage, men det var på behörigt avstånd som vi stannade jag och "min matte".

Han stod och hummade lite till mig och jag talade om vem jag var. Han visste precis vilka mina kompisar var, han kände dem, nästan alla. Han var rätt mysig att snacka med, men så ville visst min matte mig nå´t så jag fick följa med henne.

"Snyggingen" sa att han hoppades att vi sågs snart igen.

Vi gick förbi hans hage och sedan stannade vi en bit längre bort och min matte började klia mig och dra handen över mig lite försiktigt. Sedan böjde hon sig ner och kände på mina ben, hovar, man och svans. Jag stod bara stilla och väntade tills hon var klar. När hon var klar så gick vi en bit till, och sedan så vände vi hemåt. Kvar vid grinden stod "killen med de mörka ögonen" och hummade åt mig. Han var ju lite söt. Väl tillbaka "hemma" i stallet så fick jag mat och lite pussar av min matte. Sedan försvann min matte ut med en annan hästfröken som hon tydligen skulle sitta på en stund. När de kom tillbaka så fick jag lite äpplen och sedan fick jag komma ut med mina kompisar i hagen igen och sussa för natten.

Av Rauğur - 21 september 2009 11:57

Igår försvann alla mina kompisar förutom tula in, de var rätt tråkigt men ja överlevde...

Senare kom Liz och tre personer till hagen. Med sig hade de Katla. Men konstigt nog så kom inte Katla in i hagen, hon fick stå kvar utanför med Cim medan Liz och hennes föräldrar kom intill mig med grimman. De stängde in mig i ett hörn, men försiktigt och lugnt. Men jag kom loss två ggr men sprang inte så långt. Så stängde dom in mig igen i ett hörn och Liz stod och prata bakom min rumpa hennes pappa stod till vänster om mig med en pinne (inte för och slå mig utan bara för att hindra mig) och hennes mamma höll i grimman och nån fyrkantig skramlande låda som luktade gott. Jag fick smaka lite och visst var de godis så jag ville ha mer men se det fick jag inte. fick Istället började de prata med mig och sen trädde Liz mamma bara på mig grimman innan jag reagera. Ja lite reagerade jag ju förstås, men inte mycket.  Sedan var grimman på  och fast och vi gick ut ifrån hagen och tula fick följa med..


Nästa dag...

Idag kom liz in till stallet plocka ut alla hästarna medan jag fick bara stå där och vänta snällt i boxen

med grimman på (jag har haft den på under natten och det gick bra). Sedan när hon äntligen var klar så tog hon av mig grimman i boxen gav mig lite havre, och sedan satte hon på mig den igen försiktigt och gav mig lite mer och sen tog hon ut mig i paddocken och gick runt med mig och stannade med mig, gick vidare med, mig snurrade med mig i båda varven och longerade mig lite. Sedan gick vi igen och jag fick mera godis då och då. Sen fick jag gå ut till mina kompisar och vi hade visst fått ny hage med mer bete. Men tula och Blika fick gå kvar i den gamla hagen någon dag till bara för att annars kliar dom sönder sig.

Nej du nu ska ja mumsa i mig de nya goda gräset  nya hagen med kompisarna igen...


Av Rauğur - 14 september 2009 17:00

Idag kom "min matte" på besök till vår hage. Hon hade med sig äpplen till mig och mina kompisar. Det var jättegott. Dessutom fick jag en lite gosstund med "min matte" som kliade mig på halsen och pratade med mig en stund, innan hon gick sin väg igen. Jag följde efter henne, men fick stanna kvar i hagen.

Ovido - Quiz & Flashcards