Jag - En raggsocka

Alla inlägg under april 2009

Av Rauğur - 24 april 2009 15:00


Idag kom min matte också och hälsade på och hon hade visst några bilder som hon hann ta med den däringa kameran ! Titta får ni se vilka mysiga kompisar jag har !



Av Rauğur - 23 april 2009 14:56


Nu idag kom min matte och min kompis matte till vår hage med fika ! Vi blev ju lite nyfikna när vi såg dem, så vi kom fram och hälsade. Det är så mysigt att få lite kliande och gosande sådär ibland. Det bästa av allt är när de kliar oss där vi inte kommer åt själva, som på halsen t ex eller under halsen. Mmmmm det är så skönt tycker jag.

Här kommer lite bildbevis på att ett fika (av flera får jag hoppas) är klara.


Av Rauğur - 17 april 2009 09:40


Den här lilla och mycket passande dikten hitatde jag häromdagen på en trevlig islandshästsida :

http://www.isboda.com/


Jag tog med den hit och vill visa den för alla andra också. För jag tycker den är så passande på vår lilla men ack så mysiga islandshäst. Läs och begrunda........


Raggig som en get, 

säger den som vet.


Den är alldeles för liten, 

säger den som ej är biten.


En "ponny" säger med förakt, 

den som ej känt töltens takt.


Vi som känt den vet att ragg är bra, 

när iskalla vindar över beteslandet dra.


Lite sämre än en stor, 

det är bara som man tror. 


För en liten kan orka, 

där den stora skulle torka.


Och med gångarterna fem, 

tar sig hästen alltid hem.


Av Rauğur - 13 april 2009 17:15


Då var den delen av dagen avslutad och det har varit en dag full av äventyr för min del. Men nu står jag här och pustar ut och vilar efter en så händelserik dag.

Jag har

 - fått fina hovar

 - träffat en snygging !

 - blivit av med en massa vinterpäls som kliade så ända inåt sjutton !

 - fått busa med kompisarna och springa ikapp med dem !

 - fått lite ny och god mat !

 - sett lite ny miljö !

 - sett några av kompisarna flytta till en egen hage därför de är hingstar, 

   vad nu det är för skillnad.

 - och till sist äntligen fått komma ut i hagen och friheten igen !


Nu är jag faktiskt rätt trött. Så jag ska vila en bra stund och äta lite mat.

Av Rauğur - 13 april 2009 15:50


Efter att ha varit rätt lugnt i stallet ett tag, så började det hända saker igen. Nu kom några "kompisar" till "min mamma" och plockade ut några "mammor" med sin föl i "stallgången".

Några föl samlades ihop i en box, medan "mammorna" samlades ihop i paddocken utanför stallet. När det var klart så släpptes en efter en av oss andra "ungdomar" ut i paddocken till dem. Medan de fölen som sorterats in i boxar fick stanna kvar inne i boxen. De här fölen var tydligen "hingstföl", som tillsammans skulle få gå i en "egen ungdomsflock" i en annan hage än vår.

Det var dags för deras mammor att få nya "bebisar" berättade en av de äldre märrarna som just fått lämna sitt föl i "ungdomsflocken".

Hon var lite ledsen och svarade när "hennes pojke" ropade på henne. Men hon försökte lugna honom och säga att det bara skulle gå bra. Det var inget farligt alls. De skulle på "kollo", som hon kallade hon det, över sommaren tillsammans med andra pojkar.....

Sedan var det inte omöjligt att han fick träffa mamma igen till vintern, berättade hon, när jag lite ledset frågade om de skulle ses igen.

Och när jag tänkte efter, så var det samma sak som hände med min bästis Jadde förra våren. Då flyttade han från vår flock och fick gå i en "ungdomsflock" över sommaren och hösten. Men sedan mot slutet av hösten så flyttade han tillbaka in i vår flock. Och han är fortfarande här, som tur är, för vi busar en del.

Oj nu hör jag att grinden öppnas, så nu måste jag hänga med flocken ! Vi hörs igen. Fortsätt du läsa en stund till. Det blir mer här snart.


Av Rauğur - 13 april 2009 14:06


Efteråt ställde "min mamma" mig i "stallgången" som den kallas på ert språk, och borstade på mig. Det var så skönt. Hon fick bort en hel massa kliande gammal vinterpäls, som jag själv skulle ha behövt rulla mig i hagen flera gånger, eller rentav massor av gånger, för att få bort lika mycket päls. Däremot borstade hon inte manen eller svansen särskilt mycket, och det var jag lika glad för, därför jag är lite ömhårad. Det enda jag kände är att det liksom drar i taglet när hon borstade min svans och det gillade jag inte. Men jag stod ut den korta stund hon borstade den. Men var lika glad när hon slutade.


Av Rauğur - 13 april 2009 13:48


Efter att ha fått mina hovar snygga inför "vårmodet" så tog en kompis till "min mamma" ut mig i paddocken i grimma och grimskaft.

Sedan skulle jag "posera" framför stallet medan "min mamma" eller hennes kompis mixtrade med den där blixtrande, knäppande saken med ett långt snöre på, som jag ibland brukar dra i när hon kommer med den till vår hage. 

Sedan fick jag springa lös i paddocken medan "min mamma" tydligen filmade mig för att se på hur jag rörde mig. Det var lite roligt faktiskt.

Till saken hör ju att i en hage bredvid, där gick ju en snygging till kille och "stilade" upp sig för mig.

Det tände till lite från min sida, men genast var den däringa "kompisen" där och jagade bort mig från honom.

Men vadå han var ju snygg för sjutton. Klart en måste snacka lite och checka läget.

Jag försökte några gånger till, men "den där kompisen" var där och jagade bort mig från hans hage.


Av Rauğur - 13 april 2009 11:05


Så samlades vi då ihop i paddocken utanför stallet. Vi var runt en 30 stycken, men det gick bra det fanns gott om plats för alla. Sen plockades vi in i stallet, några i taget och ställdes in i boxar. Själv fick jag en grimma på mig och fick dela box med två "surtanter". Det var bara till att hålla sig ur vägen för dem. En efter en togs vi sedan ut i stallgången och fick våra hovar tillsnyggade, så jag blir riktigt fin till våren kommer och med den en härlig tid med massor av mat.

Ovido - Quiz & Flashcards