Jag - En raggsocka

Alla inlägg under oktober 2010

Av Rauđur - 29 oktober 2010 15:30

Idag reds jag på uteritt, jag red mot hårsbäck och mötte Jerry och Cimoné, vi pratade lite och sen red vi hemåt vek av på lilla vilstena rundan och red den. Reds mest i trav och galopp men även i tölt lite här och var på ett ställe tölta jag åtminstone 2 meter utan att bryta av till trav då vart liz och även Cim nöjd.. skritta även på en del ställen, skrittade mest den sista biten av vilstena vägen hem de var skönt, när jag kom in i stallet så fick jag ett hals fleéce täcke på mig de var mysigt.. fick gå in i boxen och fick en tuss hö.. såg att liz sen komin med Jadar och pysslade med honom och sen försvann de ut i paddocken vad dom gjorde där får du läsa mer om på Jadars sida. Efter en stund kom de in och då fick jag resten av mitt hö fick stå inne över natten igen nämligen fast de är ganska skönt kan jag tala om för då kan jag sova ordentligt hehe ;) jaja god fortsatt kväll med hälsning ifrån mig..


Av Rauđur - 28 oktober 2010 16:00

Idag så vart de en hel del paddocksarbete, fick öva på massa volter och åttor i trav å skritt fick följa fyrkantspåret i trav och skritt oxå, sen provade liz att öva på tölten i paddocken men de gick inte såbra, sen fick jag lära mig och flytta mig i sidled medans liz öppnade grinden från ryggen, och sen red vi ut vi töltade hela sträckan mellan stallet och vägen ner till vilstena (där unghingstarna gick och även Hrafnfaxis betäcknings hage några säsonger) de gick bra väldigt sakta sakta tölt men de vart tölt ;) red in på vägen till visltena och fick trava en bra bit sen när vi kom till en liten uppförsbacke där på vägen till vilstena så fick jag galoppera i uppförsbacken och även en bra bit efter den, sen trava vi en bit saktade av till skritt när vi började närma oss nerförsbacken där till vilstena då vi mötte en tvåbening med två hundar lösa bredvid henne , inga problem gick smärtfritt och sansat förbi dom och så skritta vi ner för backen till vilstena och så uppför en uppförsbacke däör red vi i galopp uppför de var lite tufft men de gick.. väl uppe så galoppera vi en bra bit de gick riktigt bra så med andra ord vart de galopp större delen av turen.. efter att vi galopperat den där biten så fick jag skritta ända framtill där man svänger tillbaks mot säva (vi red lilla vilstena rundan nämligen) och de var en rätt lång bit och rätt avkopplande och skönt, sen när vi svänger ut på vägen till säva så får jag testas i lite tölt och de gick sådär jag var inte riktigt lika pigg just då men de blev lite tölt steg sen trav tills vi kom till en ny uppförbacke då satte vi av i galopp och galopperade uppför den lilla uppförsbacken och galopperade vidare förbi där Jadar gick förut (Hjulbo heter de de är en hage vid vägen ca 1-2 km ifrån stallet) och fasrmtill en gräsbeklädd infart där sakta vi av till trav igen och trava en bit sen vart de en liten uppförsbacke till och den galopperade vi oxå uppför efter den saktade vi av till trav, trava en liten bit och sen skritta vi förbi min hage där jag går nu och sen förbi två s.k. hingsthagar och sen ville jag tölta lite så då lät liz mig göra de, töltade en bit sen saktade liz ner mig till skritt för att jag tydligen skulle gå ett varv till runt de hagarna fast enbart bara i skritt denna gång så då gick vi i skritt och skrittade hela vägen runt och sen ner mot paddocken och in i paddocken fick sen även skritta ca tre varv runt där i paddocken sen klev hon av och klappade om mig och så ledde hon in mig i stallet och tog av allt på mig och pysslade med mig en del och sen fick jag ett varmt och skönt fleéce halstäcke på mig och sen in i boxen och fick min betfor+en liten tuss hö till att börja med för de var fler som tydligen skulle gå in och fodras sen och då tyckte liz de var bättre att när hyresvärden till stallet kommer och fodrar så var de bättre att jag fick mitt hö då istället eftersom jag ska stå inne i natt... god fortsatt kväll och e.m

Av Rauđur - 22 oktober 2010 17:00

.......de kändes lite konstigt men de gick bra ändå, Med andra ord liz tog in mig från hagen och de andra kompisarna fick oxå följa med in.. inne i stallet så ställs jag upp en stund på stallgången men sen ställde Liz in mig i min box istället för hon insåg att hon skulle ta längre tid på sig än de var tänkt från början.. så jag fick ca 1 kg hö och sen gjorde hon klart de hon höll på med och sen ställde hon upp mig på stallgången igen och pysslade med mig och sen satte hon den där konstiga gjorden på mig så satte hon tränset på mig och sen gick vi ut och så satte hon några långa linor i min gjord och i bettet ute i paddocken och sen ställde hon sig bakom mig och drev på mig hmm de här var mysko men de var ganska kul ändå hon sprang bakom mig i ca en halvtimme och bytte varv och gjorde åttor och volter med mera de var ganska kul faktiskt, när jag var klar så fick jag gå in i stallet bli ompysslad och fick fleéce täcke på mig och sen fick jag sova inne för natten så hon la in ca 2 kg var till oss och sen fyra kg till jerry eftersom han är så stor.. natti natt

Av Rauđur - 19 oktober 2010 14:00

Jag reds i paddocken, den lilla ryttaren skrittade och travade med mig i paddocken, red lite ridvägar,red mig även i trav och lite tölt de gick bra..

När hon väl var klar med mig pysslade hon med mig och lade sen ett täcke på

mig och gav mig min betfor mums mums ;)

Av Rauđur - 18 oktober 2010 19:30

Senare på kvällen kom liz och hennes mamma upp till oss i stallet och då fick vi gå ut i en ny hage de var lite kul faktiskt så, så fort vi släpptes så sprang jag och Gletta ikapp ut i hagen och börja beta av de lite kalla men saftiga gräset och troligen ska vi stanna i den hagen resten av vintern.. men de visar sig... nu ska jag beta vidare natti natt..

Av Rauđur - 18 oktober 2010 10:00

Reds på långtur denna gång med och även denna gång med en som vägde lite mer än liz men de gick bra, men den här gången red vi först lilla vilstena

rundan och sen vidare igenom byn och förbi liz en sväng och sen red vi upp mot högsberga, förbi lösdriften och sen vidare mot stallet.. väl inne i stallet så pysslades jag om och sen fick jag ett hals täcke på mig och så min betfor förstås ;) mums mums... P.s vi reds mest i trav och galopp men även skritt och så lite tölt oxå.. D.s

Av Rauđur - 11 oktober 2010 10:30

Hej idag reds jag på en långtur för första gången, vi red hela stora vilstena rundan + lite till dessutom.. visst kan jag har ridit den förr men om de nu skulle vara så, så bar jag i alla fall en tyngre ryttare än liz på mig för första gången på en långtur, de var lite jobbigt men kul, men jag ska öva på de lite mer ;), under hela långturen så reds jag mest i skritt men även en del trav och även tölt ca 1-2 meter på vissa ställen.. skoj men lite tröttsamt så som sagt de ska jobbas lite mer med ;).. efter avslutad tur så fick jag hals fleéce täcke på mig och fick stå inne en stund god fortsatt f.m nu ska jag vila ett tag.. 

Av Rauđur - 10 oktober 2010 18:30

Fick springa av mig och runt några varv i paddocken idag (utan ryttare förstås)

De var ganska skoj faktiskt.. hehe... när rundträning var klar fick jag gå ut i hagen med kompisarna... god kväll

Ovido - Quiz & Flashcards