Jag - En raggsocka

Alla inlägg under december 2008

Av Raušur - 29 december 2008 14:54


Idag när jag stod lite vid sidan av och betade i en egen liten flock på 7 hästar, så hördes det en del gnäggningar och frustningar. Det var inga som jag kände igen från "flocken", det här var några andra.

Jag lyfte huvudet för att hinna fånga upp varifrån ljudet kom, och vilka det var. Då plötsligt så ser jag två rätt stora hästar, och ett antal mindre (sådana som jag) komma springandes på "en springrunda" som finns bredvid vår hage ! !

De verkade ha kul de som sprang, för de sprang för att det var skojigt och inte för att något skrämt dem. Det hördes ju på långt håll. Det var lite av "upphetsning" i luften omkring dem !

Av Raušur - 19 december 2008 19:36


Idag blev det fart i hagen ! Det snöade och vi hade jättekul med alla snöflingor. Att det sedan yrde snö om oss när vi sprang gjorde ju bara saken bättre. Det var både bakutsparkar och bus i alla åldrar ! Tänk att det kan vara så kul att raca runt i snön ! 

De " äldre och förståndigare " bara tittade på oss, fnyste och fortsatte äta mat ! Kul hade vi "ungdomar" i alla fall !

Och faktiskt så har man inte roligare ämn man gör sig - eller vad säger du ?

Av Raušur - 15 december 2008 14:45


Jag sov gott inatt. Jasg var så trött efter gårdagens jättestora äventyr. Det är man ju inte direkt van vid. Oftast är ju allt sig likt varje dag ute i flockan. Idag skulle det tydligen kommma någon "kompis" till mamma och "vaccinera mig". Han kom, och han stack mig, men jag hann inte agera förrän det var över. Istället kliade han mig i mankammen och då var det mysigt att stå kvar ju. Så det gjorde jag en bra stund.

Sen fick jag grimma på mig, och fick gå ut i min hage igen, till alla andra kompisarna. Gissa om vi snackade med varandra långt in på natten den kvällen. Det fanns mycket att prata om. Men bäst av allt - jag var utomhus igen. Det var skönt !


Av Raušur - 14 december 2008 23:41


När så natten kom så fick jag sova inomhus istället. Men jag var inte ensam. Det var flera andra inne också, bl a en av mina kompisar. Hon hade tydligen gjort sig illa på något och fick sova inne med mig inatt och med några andra av samma sort som vi, och några som var större än oss.

Av Raušur - 14 december 2008 19:36


Den här kvällen skulle jag tydligen äta kvällsmat inomhus ! Men innan jag fick den så kom en av "mammas kompisar" och gav mig något i munnen som smakade uräckligt. Det var samma person som gjorde mina tånaglar fina tidigare. Det som jag nu fick smakade beskt och salt. Dessutom var det väldigt kladdigt i munnen. Jag försökte spotta ut det, men se det gick ju inte för sig. Det fanns inte en chans till att jag kunde det. Men "mammas kompis" gav mig godis efteråt, och det smakade så mycket bättre. Nu ska jag hugga in på middagen.


Av Raušur - 14 december 2008 11:34


När vi väl kommit in i en "box" tillsammans med vå kompis, vi var två i varje box, nästan, så var det lugnt en stund.

Men sen kom en tvåbening ut i stallet, sedan kom en till och så en till. En av dem gick och hämtade någon ur min flock från "boxarna" medan en annan plockade fram saker hörde jag, för det skrapade och var lite oljud i stallet. Sedan bands den som hämtats, upp och då var det en av tvåbeningarna som lugnt och metodiskt kände igenom och kontrollerade att allt var bra. På några av kompisarna så "klippte han (den lugna tvåbeningen) naglarna" medan en annan blev "visiterad" av en av hans kollegor. Några av kompisarna var lite kittliga och sparkade lite eller försökte smita undan genomgången på annat sätt. Men se det gick inte alls det. Men ingen bråkade särskilt mycket. Ja någon protesterade mot att bindas upp. Men då lät bara tvåbeningen honom vara, tills hann fann sig i att sitta fast under tiden han "visiterades" eller fick "naglarna klippta".

Vid ett par tillfällen försvann tvåbeningen en stund om någon protesterade lite, för att sedan strax komma tillbaka och fortsätta där han slutat.


Av Raušur - 14 december 2008 08:51


Idag var det visst något alldeles särskilt på gång märkte jag. Rätt tidigt på morgonen så kom flera tvåbenta och sakta med säkert började fösa oss alla i flocken framåt och i grupp. En av de tvåbenta hade koll på ledarstoet, en mysig äldre och rätt sträng märr (som hon kallas). Sen följde vi andra med, för dit hon gick, dit gick ju vi.

Vi föstes sakta men säkert framåt via "fållor" som de tydligen kallas "de där staketen på sidorna", och det var fler än jag som fått sig "en kyss" av elen i dem, så vi passade oss noga för dem. Emellanåt fick vi en paus. Då passade tvåbeningarna på att stänga eller öppna "grindar" som vi då skulle gå igenom.

Några av de äldre "Damerna" i vår flock berättade att de hade varit med om det här förr. Någon hade varit med om det på ett ställe som hette Island, och någon annan hade varit med om det i "andra hem". Så mycket hann vi ju inte snacka, men följde vi "flocken" så var det lugnt. Det var några av "småttingarna" som var lite upprörda, men deras mammor bara pratade lugnande med dem, så var lugnet återställt i flocken igen.

En av mina kompisar försökte bryta sig ut, men då var en tvåbening där (hur hon nu kunde komma dit så fort ?) så var det bara att "sälla sig" till flocken igen.

Ett stall kom i sikte. Dit in hade jag varit förr, så jag var inte särskilt oroad. Jag berättade om det för de andra också, så vi tog oss dit. Där inne sorterades vi in i sk boxar. I dessa väntade det mat märkte jag. Det smakade bra faktiskt, och de som varit lite upprörda lugnade sig snart då de fick "frukost".


Ovido - Quiz & Flashcards