Jag - En raggsocka

Direktlänk till inlägg 13 april 2009

Samling igen !

Av Rauğur - 13 april 2009 15:50


Efter att ha varit rätt lugnt i stallet ett tag, så började det hända saker igen. Nu kom några "kompisar" till "min mamma" och plockade ut några "mammor" med sin föl i "stallgången".

Några föl samlades ihop i en box, medan "mammorna" samlades ihop i paddocken utanför stallet. När det var klart så släpptes en efter en av oss andra "ungdomar" ut i paddocken till dem. Medan de fölen som sorterats in i boxar fick stanna kvar inne i boxen. De här fölen var tydligen "hingstföl", som tillsammans skulle få gå i en "egen ungdomsflock" i en annan hage än vår.

Det var dags för deras mammor att få nya "bebisar" berättade en av de äldre märrarna som just fått lämna sitt föl i "ungdomsflocken".

Hon var lite ledsen och svarade när "hennes pojke" ropade på henne. Men hon försökte lugna honom och säga att det bara skulle gå bra. Det var inget farligt alls. De skulle på "kollo", som hon kallade hon det, över sommaren tillsammans med andra pojkar.....

Sedan var det inte omöjligt att han fick träffa mamma igen till vintern, berättade hon, när jag lite ledset frågade om de skulle ses igen.

Och när jag tänkte efter, så var det samma sak som hände med min bästis Jadde förra våren. Då flyttade han från vår flock och fick gå i en "ungdomsflock" över sommaren och hösten. Men sedan mot slutet av hösten så flyttade han tillbaka in i vår flock. Och han är fortfarande här, som tur är, för vi busar en del.

Oj nu hör jag att grinden öppnas, så nu måste jag hänga med flocken ! Vi hörs igen. Fortsätt du läsa en stund till. Det blir mer här snart.


 
 
Nissebus

Nissebus

16 april 2009 13:57

Trevligt med en lurvig kompis. Vi diskuterar just själva hur vi ska lyckas avvänja lilltjejen. Litet sto söker egen flock är temat vi kretsar kring. Trevlig blogg!

http://nissebus.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rauğur - 5 maj 2011 17:02

Idag flyttade Kakan från oss och stallet. Jag kommer att sakna honom en hel del. Han var så stor och trygg och jag kunde söka lä bakom honom. Att vi dessutom hade samma färg gjorde ju att vi tyckte vi trivdes ännu mer tillsammans. Nu är jag ensam k...

Av Rauğur - 4 maj 2011 20:45

Idag kom matte och tog in oss allihopa. Det hade varit lite kallare de senaste tre/fyra dagarna mot vad vi var vana vid, men det gjorde ingenting för vår del. Grabbarna hade täcken på sig, men jag har så mkt päls så jag klarade mig utan. När matte ...

Av Rauğur - 3 maj 2011 18:30

Ja dte kan man lugnt säga om vädret idag. Vi hade varit ute hela dagen när det plötsligt frampå eftermiddagen kom några rejäla hagelskurar. Då sprang vi i hagen må ni tro, för det var inte kul med hagel på rumpan. Som tur var kom matte snart däreft...

Av Rauğur - 2 maj 2011 17:45

Idag har det blåsit nästan hela dagen och det är inte kul alls. För att hålla oss varma så busade vi lite i hagen och jagade varandra. Då blev vi snabbt varma. Väl inne i stallet så fick vi mat och det var gott. Samtidigt var det väldigt skönt at...

Av Rauğur - 1 maj 2011 19:15

Idag när matte tagit in oss alla så tog hon med mig på en promenad innan jag fick äta lite av middagen. Med oss var också dne lilla hunden somm varit med tidigare. Men idag var han lite mer lugn och nyfiken på mig. Matte gick/joggade/ och jag tölta...

Ovido - Quiz & Flashcards