Jag - En raggsocka

Alla inlägg den 3 oktober 2009

Av Rauğur - 3 oktober 2009 17:30

Idag regnade det mycket nu på kvällskvisten. Det bara vräkte ner. Jag fick komma in i det varma och sköna stallet tillsammans med några andra och sova, men där hände ngt underligt !

Först när jag kom in så fick jag ju äppelbitar som jag brukar, men sedan band matte upp mig i stallgången igen och tog på mig en "sk filt", det är ju också ett påfund av er !

Den jag fick var lila och väldigt mjuk och varm. Men den var så stor, den täckte ju hela min rygg och en bit halvvägs ner runt magen. Sedan så spändes den fast med remmar vid min bringa och runt magen samt under svansen. Det kändes lite obehagligt. När matte tagit på mig den här "filten" så lät hon mig gå in i boxen och äta mat. Jag var mycket våt i håremmen och jag frös lite. Men den här som nu satt på min rygg, den här "filten" gjorde att jag kände mig varm och jag frös inte alls efter en stund. Den kanske inte är så dum ändå då. Innan jag åt så provade jag att gå omkring lite med den i boxen, och ibland så stramade det lite under svansen, men när jag slappnade av i svansen så blev det bättre. Vi får väl se tänkte jag innan jag slumrade till mätt, avspänd och varm.

Av Rauğur - 3 oktober 2009 11:15

När gjorden var spänd så tog min matte med mig ut i paddocken. Vi gick några varv runt i paddocken och matte tittade då och då på mitt bakben och jag flyttade undan min rumpa och följde henne med blicken. Sen så gick hon mot mig från sidan i rask takt och jag flyttade mig åt sidan för att lämna henne plats. Hela tiden lät matte så nöjd och när jag fick tillåtelse att komma in till henne och gosa en stund så fick jag också äppelbitar.

Sedan ville hon att jag skulle röra mig runt henne i en cirkel med endast ett rep mellan mig och henne. Först förstod jag inte riktigt så då förklarade matte för mig och gick runt med mig. Sedan drog hon sig sakta in mot mitten och längde repet mellan oss. Utan att jag förstod riktigt hur det kom sig, så gick jag runt henne på behörigt avstånd. När jag försökte komma in mot mitten för att prata en stund med matte istället, så petade hon mot min bog med ridpisken och jag gick ut på spåret igen.

Matte bad mig "trava", "sakta av", och "trava" om och om igen. Ibland bad hon mig stanna också. Då vände jag mig gärna mot henne och väntade tills hon tillät mig att komma och hon kunde klia mig lite mer. Det här verkade ju inte så svårt.

Hmmmm så småningom får jag nog kläm på det här ocklså. Bara jag får fundera lite.

När hon tyckte vi var klara så fick jag komma in i stallet och äta lunch. Den bestod av ngt som kallas "Betfor" och "Hösilage". Det var inte så dumt det heller. När jag ätit klart så kom matte och tog ut mig i hagen igen.




     


Av Rauğur - 3 oktober 2009 11:00

Efter att ha fått komma in i stallet en stund och pysslats om, så ställde matte åter upp mig i stallgången och skulle träna mera än för en stund sedan. Hon plockade fram en svart avlång sak med blänkande ringar på, det hette visst longergjord. Nu vet ju kanske du redan vad som komma ska, för det är ju ni som döper alla saker ni använder till oss och andra till olika namn, och vet vad de ska användas till, men jag visste inte det då.

Först så lade matte denna gjord på min rygg och lät den ligga där en stund. Sedan lade hon den på halsen och lät den ligga en stund innan hon sakta drog den baklänges mot min rumpa. Jag hade redan luktat på gjorden och nu kikade jag lite snett bakåt för att om möjligt se vad hon gjorde. Sedan lyfte hon åter upp den på min hals och gjorde om samma sak. Sedan lade hon den att ligga kvar på mitt kors, och drog den sedan lite längre bak mot svamnsen och lät den ligga kvar där. Sen lyfte hon upp den och lade den vid min manke och liksom "studsade" den där. Jag bekymrade mig inte, undrade bara vad hon gjorde. Sedan "studsade" hon den vidare mot mitt kors för att så lyfta den tillbaka till min manke och rygg. Sen gjorde hon om samma sak igen, och lät den därefter ligga kvar på ryggen vid manken. Sen gick hon till andra sidan och gjorde samma sak. När det var klart så lade hon en rem om min mage som hon försiktigt spände runt magen på mig. Lite läskigt var det så hon släppte den. Sedan spände hon den igen, och jag brydde mig inte. Då gick hon tillbaka till den första sidan och gjorde samma sak där. Den här gången spände hon den hårdare runt min mage, men inte alltför hårt, det brukar man ju tydligen inte göra.

Sedan gick vi ut i paddocken och arbetet började.


  

Av Rauğur - 3 oktober 2009 10:15

Idag på förmiddagen kom Jerrys matte och tog ut mig till en mindre hage utanför stallet. Där var redan Gletta, Blika, och Katla och väntade på mig. Jag hade ju fått sova inomhus idag eftersom jag kom in och åt mat igår kväll, och hälsade på matte redan då. Jag hade en massa mjuk och skön halm i boxen, nästan så man blir bortskämd här ju. Inte är jag van vid sådan lyx. Oftast när jag sovit så har det varit på marken och den kan variera från allt mellan torr, mjuk och varm till våt eller hård, kall och frusen.

Matte kom och hämtade ut mig från hagen längre fram på dagen och tog med mig in i stallet igen. Hon hade jättegoda äpplen med sig som jag fick smaka av.

Sedan började hon borsta mig och kratsa min hovar. Mina framben gick ju bra, men det andra bakbenet var jag lite osäker med. Men det gick så lugnt till väga, för när jag försökte sätta ner det benet så släppte hon bara ner det och lyfte upp det på nytt för att göra rent hoven. När jag på nytt försökte sätta ner det så höll hon bara i det lite längre och släppte sedan ner det igen. Tredje gången hon lyfte upp benet mitt så hade jag ju förstått att det inte var särskilt farligt eller så, bara jag först fick hitta balansen att stå på de övriga tre benen. Jag stod då stilla och snällt. Naturligvis fick jag klappar och äpplen efteråt. Inte dumt alls.

Ovido - Quiz & Flashcards