Jag - En raggsocka

Direktlänk till inlägg 6 mars 2010

Matte Planerar - Några andra Tänkbara Hingstar

Av Raušur - 6 mars 2010 20:30

Gneisti från Lermansbo :

Det här är en isabellfärgad rätt ny hingst med ett mycket ttrewvligt temperament. Han har också en intressant härstamning. Den i kombination med en härlig färg, gör att han blir en mycket intressant hingst. Gneisti är 141 cm i mkh med en BLUP på 109.

  

     

 

 

Jarl frį Budardal :

Ja till en början hade jag inte den här hingsten i åtanke eftersom både han och mitt sto är fux. Då blir det ett fuxföl, och jag hade planer på någon annan färg. Men när jag träffat Jarl så insåg jag vilken mysig och mycket maskulin hingst han är.

Han har lämnat bra avkommor hittills. Jarls mkh ligger på 142 cm och är alltså en rätt stor hingst och hans BLUP ligger på 117 och det är bra ! Dessutom har han elitpremie för avkommor. Inte illa........



 

 

Ofsi från Åsen :

Ofsi är en "svartskäck" hingst som verkar mycket trevlig. Han har en mkh på 142 och är alltså rätt stor. Tyvärr har han en rätt låg BLUP, den ligger på 103. Men då jag kan tänka mig ett skäckföl så är han en tänkbar kandidat.

 

 

 

Oliver Frį Eyrarbakka :

Oliver är också en svartskäck liksom Ofsi, men han har en ngt högre BLUP än Ofsi. Olivérs BLUP ligger på 104. Olivér har en mkh på 143 cm och är alltså också rätt stor.

Han har också lite mer svart teckning än Ofsi.

  

 

Tjaldur frį Skullerup :

Tjaldur är en "svartskimmelskäck", eller "färgväxlare" som en del också kallar honom och därmed en av de jag gillar.

Just Tjaldur har jag träffat några avkommor till och de har alla ett urmysigt lugnt och trevligt temperament. Tjaldurs mkh ligger på 143 cm och blir därmed också en av de större hingstarna. Dessvärre är hans BLUP väldigt låg, den ligger bara på 93. Inte så bra.

 

 

Hrafnfaxi frį Vestra-Geldingaholti:

Den här hingsten är en vacker och trevlig hingst med härlig utstrålning. Hans mkh ligger på goda 141 cm. Faxi är en 5 gångare och har en rejäl Pass. Faxis BLUP ligger på 117, och det är bra. Jag tror dessutom att han har höjt den ytterligare nu.

Faxi har bl a lämnat en vacker isabellavkomma, som gått igenom hingstbedömningen och fått bra poäng. Annars lämnar han oftast bruna eller svarta avkommor.

De avkommor efter honom som jag träffat, visar bra temperament och har fina rörelser.



 

 

    

 

 

Ypsilon frį Holtsmulį :

Jag måste jag ju också ta med en mycket vacker och gosig hingst vid namn Ypsilon. Han har använts i aveln ett tag och börjar bli till åren nu, men han är så mysig, och vilken man och svans han har. Ypsilon har en mkh på 136 cm och är inte en stor islandshingst, men han är en mycket trevlig kille som lämnat flera bra avkommor. Så hans stam är inget man "rynkar på näsan åt".

Ypsilon är nästintill helvit numera.

Dock tar han för närvarande inte emot ungston utan helst bara erfarna ston som är lugna och inte vill ha en massa spring i uppvaktningen, enligt hans ägare själv.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Raušur - 5 maj 2011 17:02

Idag flyttade Kakan från oss och stallet. Jag kommer att sakna honom en hel del. Han var så stor och trygg och jag kunde söka lä bakom honom. Att vi dessutom hade samma färg gjorde ju att vi tyckte vi trivdes ännu mer tillsammans. Nu är jag ensam k...

Av Raušur - 4 maj 2011 20:45

Idag kom matte och tog in oss allihopa. Det hade varit lite kallare de senaste tre/fyra dagarna mot vad vi var vana vid, men det gjorde ingenting för vår del. Grabbarna hade täcken på sig, men jag har så mkt päls så jag klarade mig utan. När matte ...

Av Raušur - 3 maj 2011 18:30

Ja dte kan man lugnt säga om vädret idag. Vi hade varit ute hela dagen när det plötsligt frampå eftermiddagen kom några rejäla hagelskurar. Då sprang vi i hagen må ni tro, för det var inte kul med hagel på rumpan. Som tur var kom matte snart däreft...

Av Raušur - 2 maj 2011 17:45

Idag har det blåsit nästan hela dagen och det är inte kul alls. För att hålla oss varma så busade vi lite i hagen och jagade varandra. Då blev vi snabbt varma. Väl inne i stallet så fick vi mat och det var gott. Samtidigt var det väldigt skönt at...

Av Raušur - 1 maj 2011 19:15

Idag när matte tagit in oss alla så tog hon med mig på en promenad innan jag fick äta lite av middagen. Med oss var också dne lilla hunden somm varit med tidigare. Men idag var han lite mer lugn och nyfiken på mig. Matte gick/joggade/ och jag tölta...

Ovido - Quiz & Flashcards